Light and Colour at the Theatre in Paolo Bini's Works for Francesco De Gregori
DOI:
https://doi.org/10.23738/CCSJ.120205Keywords:
Francesco De Gregori, Paolo Bini, Garbatella, Colour, Chromatism, Painting, AbstractismAbstract
In March 2019, the Italian singer-songwriter Francesco De Gregori sang at the Teatro Garbatella in Rome in front of an audience of 230 spectators, according to a choice that has privileged aspects of intimacy and listening. This stage offered the artist Paolo Bini an experimental place for the study of an original and unusual set design. In fact, the environment work Cromatismo emozionale in ritmo variabile (Emotional Chromatism in Variable Rhythm), enhanced the involvement of the spectators and free expression of emotions, using bright and iridescent colours.
This contribution is an evidence of how contemporary art - exploiting certain technical rules of theatre performance, through the colour that interacts with light - has cooperated in theatrical communication by enhancing music and sound. More and more in recent years, the sets of concerts are a meeting place between various forms of art and techniques, between music and visual art and where set designers have more and more space to express themselves by appealing to the use of technology. In this case, Bini has not resorted to any technological support, simply leaving to the work/backdrop of a stage the task of creating dynamism to the entire show. Finally, aspects related to the artist's research were also highlighted, placing him in continuity with the history of art and the abstract poetics of the twentieth century.
References
Ball P. (2004) Colore. Una Biografia, Milano: Bur Rizzoli.
Brusantin M. (1999) Storia dei Colori, Torino: Piccola Biblioteca Einaudi.
Cherchi P. (1978) Paul Klee teorico, Bari: De Donato.
Goethe J.W. (1810) Zur Farbenlehre, Tubinga; trad.it. (1988) La Teoria dei Colori, Milano.
Itten, J. (1961) Kunst der Farbe, Ravensburg: Otto Maier Verlag, trad.it. (1965) Arte del colore. Esperienza soggettiva e conoscenza oggettiva come vie per l'arte, Milano: Il Saggiatore.
Mancinelli S. (2005), Illuminotecnica teatrale. Dipingere con la Luce, Libera Accademia della Luce.
Kandinskij V. V. (1912), Über das Geistige in der Kunst, München; trad. it. (1993) Lo spirituale nell’arte, Milano: Bompiani.
Kandinskij V.V.(1982) Complete Writings on Art, 1, Boston (MA): G.K. Hall & Co; trad. it. (1989) Tutti gli Scritti, vol.2, Milano: Feltrinelli.
Klee P. (1920), Schöpferische Konfession, Berlin; trad.it. (2004) Saba Sardi F. Confessione creatrice e altri scritti, Abscondita.
Previati G. (1906), Princìpi scientifici del Divisionismo, Torino, Fratelli Bocca Editori.
Schopenhauer A. (1816), Ueber das Sehen und die Farben, Leipzig, trad. it. (2002) La vista e i colori. E carteggio con Goethe, Montinari M. (a cura di), Abscondita.
Arensi F. (2018), Lo Specchio di Paolo Bini, Roma: Editalia.
Battarra E. (2017) ‘Il Mattino’, I colori di un mondo fantastico invadono la
Reggia.
Beatrice L. (2018), La pittura, giorno dopo giorno, catalogo della mostra,
Galleria Alberto Peola, Torino: Il Cavallo Alato.
Beatrice L. (2017) (a cura di), Baldoni A., Mazzarella V., Villani
A., Paolo Bini. Left Behind, catalogo della mostra, Appartamenti Storici Retrostanze del Settecento (Ex Terrae Motus), Reggia di Caserta, Caserta: Il Cavallo Alato.
Beatrice L. (2017), ‘Il Giornale’, anno XLIV n.23, Nel bene e nel male Artefiera vale Sanremo. Ma la musica cambia.
Beatrice L. (2017), ‘FlimTv’, Italian Factory (Roberto Cuoghi, Alek O., Paolo Bini, Gian Maria Tosatti), pp.16-17.
Bonuomo M. (2017), ‘Arte Mondadori’, Paolo Bini il vincitore del XVII Premio Cairo ripercorre il suo rapporto con la pittura e la storia dell’arte come immersione totalizzante, Editoriale Giorgio Mondadori.
Buonomo M. (2016), (a cura di), La forma di una nuova generazione, anno XVII, Premio Cairo, Palazzo Reale, Milano.
Bucci, S. (2016), ‘Corriere della Sera’, Colori tra l’Italia e il Sudafrica. Paolo Bini e la sua arte saranno famosi, Milano.
Catricalà V. (2018), Naufragi Rosso e Oro nell’opera di Paolo Bini, in Mediterraneo Rosso e Oro, catalogo della mostra, Polo Museale Regionale d'Arte Moderna e Contemporanea, Museo Riso – Cappella dell'Incoronata, Palermo.
Deho V. (2016), (a cura di), Paolo Bini. Astrazione Modulare, catalogo della mostra, Fornace Falcone/Spazio delle Esposizioni, Eboli, Salerno.
Paiato M.L. (2018), ‘Segno’, Paolo Bini, Mediterraneo Rosso e Oro, n.269, pp.48-49.
Paiato M.L. (2017), ‘Segno’, Paolo Bini. Left Behind, n.261, pp. 34-35.
(2016) Paolo Bini. Spazi Immensi, catalogo della mostra Spazio Intesa San Paolo Miart – Milano: Marsilio Editore
Quaroni I. (2016), (a cura di), Principio di indeterminazione, catalogo della mostra, ABC-Arte Geneova, Genova: ABC-Arte Editions.
Raddi S. (2017), ‘Sofà’, Notizie – Mondo dell’Arte, anno XI n.28, Roma: Editalia
Trione V. (2017), (a cura di), Atlante dell’Arte Contemporanea a Napoli e in Campania 1966-2016, Milano: Electa, Milano.
Troncone A. (2016), Frammentare (e Deframmentare) il Paesaggio / Fragmenting (and Defragmenting) the Landscape, catalogo della mostra, Everard Read Gallery, Cape Town.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The "Cultura e Scienza del Colore - Color Culture and Science" journal is registered at the Court of Milan at n.233 of 24.06.2014.
The journal is an open access journal, free for readers and authors and has joined ROAD, the Directory of Open Access scholarly Resources, since 2014. Articles published in the “Cultura e Scienza del Colore - Color Culture and Science" journal are open access articles, distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The copyright is retained by the author(s).