Light and Colour at the Theatre in Paolo Bini's Works for Francesco De Gregori

  • Maria Letizia Paiato Academy of Fine Arts of Macerata, Macerata, Italy
Keywords: Francesco De Gregori, Paolo Bini, Garbatella, Colour, Chromatism, Painting, Abstractism

Abstract

In March 2019, the Italian singer-songwriter Francesco De Gregori sang at the Teatro Garbatella in Rome in front of an audience of 230 spectators, according to a choice that has privileged aspects of intimacy and listening. This stage offered the artist Paolo Bini an experimental place for the study of an original and unusual set design. In fact, the environment work Cromatismo emozionale in ritmo variabile (Emotional Chromatism in Variable Rhythm), enhanced the involvement of the spectators and free expression of emotions, using bright and iridescent colours.

This contribution is an evidence of how contemporary art - exploiting certain technical rules of theatre performance, through the colour that interacts with light - has cooperated in theatrical communication by enhancing music and sound. More and more in recent years, the sets of concerts are a meeting place between various forms of art and techniques, between music and visual art and where set designers have more and more space to express themselves by appealing to the use of technology. In this case, Bini has not resorted to any technological support, simply leaving to the work/backdrop of a stage the task of creating dynamism to the entire show. Finally, aspects related to the artist's research were also highlighted, placing him in continuity with the history of art and the abstract poetics of the twentieth century.

Author Biography

Maria Letizia Paiato, Academy of Fine Arts of Macerata, Macerata, Italy

Paiato Maria Letizia - Art historian and critic, she teaches Art History at the Academy of Fine Arts in Macerata. Ph.D in History of Contemporary Art, she is interested in visual experiences and communication both of the early twentieth century and of contemporary artists. He is constantly involved in publishing as Director of Segnonline and Editor-in-Chief of the magazine Segno of Pescara. She is the author of the book L’Illustrazione Umoristica fra Otto e Novecento a Modena. Satira, immagini e ricerche(Humorous illustration between the nineteenth and twentieth centuries in Modena. Satire, images and research).

References

Ball P. (2004) Colore. Una Biografia, Milano: Bur Rizzoli.

Brusantin M. (1999) Storia dei Colori, Torino: Piccola Biblioteca Einaudi.

Cherchi P. (1978) Paul Klee teorico, Bari: De Donato.

Goethe J.W. (1810) Zur Farbenlehre, Tubinga; trad.it. (1988) La Teoria dei Colori, Milano.

Itten, J. (1961) Kunst der Farbe, Ravensburg: Otto Maier Verlag, trad.it. (1965) Arte del colore. Esperienza soggettiva e conoscenza oggettiva come vie per l'arte, Milano: Il Saggiatore.

Mancinelli S. (2005), Illuminotecnica teatrale. Dipingere con la Luce, Libera Accademia della Luce.

Kandinskij V. V. (1912), Über das Geistige in der Kunst, München; trad. it. (1993) Lo spirituale nell’arte, Milano: Bompiani.

Kandinskij V.V.(1982) Complete Writings on Art, 1, Boston (MA): G.K. Hall & Co; trad. it. (1989) Tutti gli Scritti, vol.2, Milano: Feltrinelli.

Klee P. (1920), Schöpferische Konfession, Berlin; trad.it. (2004) Saba Sardi F. Confessione creatrice e altri scritti, Abscondita.

Previati G. (1906), Princìpi scientifici del Divisionismo, Torino, Fratelli Bocca Editori.

Schopenhauer A. (1816), Ueber das Sehen und die Farben, Leipzig, trad. it. (2002) La vista e i colori. E carteggio con Goethe, Montinari M. (a cura di), Abscondita.

Arensi F. (2018), Lo Specchio di Paolo Bini, Roma: Editalia.

Battarra E. (2017) ‘Il Mattino’, I colori di un mondo fantastico invadono la

Reggia.

Beatrice L. (2018), La pittura, giorno dopo giorno, catalogo della mostra,

Galleria Alberto Peola, Torino: Il Cavallo Alato.

Beatrice L. (2017) (a cura di), Baldoni A., Mazzarella V., Villani

A., Paolo Bini. Left Behind, catalogo della mostra, Appartamenti Storici Retrostanze del Settecento (Ex Terrae Motus), Reggia di Caserta, Caserta: Il Cavallo Alato.

Beatrice L. (2017), ‘Il Giornale’, anno XLIV n.23, Nel bene e nel male Artefiera vale Sanremo. Ma la musica cambia.

Beatrice L. (2017), ‘FlimTv’, Italian Factory (Roberto Cuoghi, Alek O., Paolo Bini, Gian Maria Tosatti), pp.16-17.

Bonuomo M. (2017), ‘Arte Mondadori’, Paolo Bini il vincitore del XVII Premio Cairo ripercorre il suo rapporto con la pittura e la storia dell’arte come immersione totalizzante, Editoriale Giorgio Mondadori.

Buonomo M. (2016), (a cura di), La forma di una nuova generazione, anno XVII, Premio Cairo, Palazzo Reale, Milano.

Bucci, S. (2016), ‘Corriere della Sera’, Colori tra l’Italia e il Sudafrica. Paolo Bini e la sua arte saranno famosi, Milano.

Catricalà V. (2018), Naufragi Rosso e Oro nell’opera di Paolo Bini, in Mediterraneo Rosso e Oro, catalogo della mostra, Polo Museale Regionale d'Arte Moderna e Contemporanea, Museo Riso – Cappella dell'Incoronata, Palermo.

Deho V. (2016), (a cura di), Paolo Bini. Astrazione Modulare, catalogo della mostra, Fornace Falcone/Spazio delle Esposizioni, Eboli, Salerno.

Paiato M.L. (2018), ‘Segno’, Paolo Bini, Mediterraneo Rosso e Oro, n.269, pp.48-49.

Paiato M.L. (2017), ‘Segno’, Paolo Bini. Left Behind, n.261, pp. 34-35.

(2016) Paolo Bini. Spazi Immensi, catalogo della mostra Spazio Intesa San Paolo Miart – Milano: Marsilio Editore

Quaroni I. (2016), (a cura di), Principio di indeterminazione, catalogo della mostra, ABC-Arte Geneova, Genova: ABC-Arte Editions.

Raddi S. (2017), ‘Sofà’, Notizie – Mondo dell’Arte, anno XI n.28, Roma: Editalia

Trione V. (2017), (a cura di), Atlante dell’Arte Contemporanea a Napoli e in Campania 1966-2016, Milano: Electa, Milano.

Troncone A. (2016), Frammentare (e Deframmentare) il Paesaggio / Fragmenting (and Defragmenting) the Landscape, catalogo della mostra, Everard Read Gallery, Cape Town.

Published
2020-07-01
How to Cite
Paiato, M. L. (2020) “Light and Colour at the Theatre in Paolo Bini’s Works for Francesco De Gregori”, Cultura e Scienza del Colore - Color Culture and Science, 12(02), pp. 37-43. doi: 10.23738/CCSJ.120205.
Section
Papers