Bramante and his work of Painted Façades: Bergamo and Lombardy
DOI:
https://doi.org/10.23738/CCSJ.130102Keywords:
Color, Painted Façades, Architecture, Urban Environment, BramanteAbstract
Bramante, a renowned architect of the High Renaissance, is not well known for the remarkable paintings that constitute his artistic beginning, education, and development in the wake of Piero della Francesca, of Melozzo and of Mantegna, as well as Paolo Uccello and others from the circle of Urbino. His painted architectural illusions, which create complex and articulated spaces, make him a fundamental figure in the fifteenth century in Lombardy. In fact, moving from Urbino to Milan, he brought there the renewal that was developed by the Urbino circle, which was a humanistic centre of primary importance since the mid-fifteenth century. Here “on the basis of the teachings of Piero della Francesca … and not without some knowledge of Mantegna, a school of ‘perspective architects’ must have been formed” – with architects, architectural designers and painters working together. In any case, the culture of Urbino and the Paduan-Mantegnesque culture are at the basis of Donato’s education (Bruschi 1985).
References
Alberti, L.B. (1950) Della pittura. (Mallè L. Ed.). Firenze: G.C. Sansoni. (Original work published in 1436)
Argan, G.C. (1984) Introduzione ai lavori del Convegno. In Terminiello, G. R., Simonetti, F. (Eds.) Facciate dipinte: conservazione e restauro : atti del convegno di studi, Genova, 15-17 aprile 1982. Genova: Sagep. p. 10. ISBN: 978-8870581010
Averlino, A. il Filarete (1972), Trattato di Architettura, (Finoli, A. M., Grassi L. Eds.). Milano: Il Polifilo. (Original work published in 1460)
Beltrami, L. (1901) Bramante a Milano: (documenti e disegni inediti), Rassegna d'arte, I, 33-37.
Bruschi, A. (1971) Bramante, Donato. In Dizionario biografico degli Italiani. XIII, [Borremans-Brancazolo]. Roma: Istituto della Enciclopedia italiana.
Bruschi, A. (1985). Bramante (pp. 27, 28, 37, 53, 56, 74). Roma; Bari: Laterza.
Falzone, P. (2014). Rilievo del colore come conoscenza storico – archeologica. Il caso della decorazione a stucco, policroma, della casa di Sallustio a Pompei. In Rossi, M., Marchiafava, V. (Eds) Atti della Decima Conferenza del Colore. Colore e Colorimetria. Contributi Multidisciplinari. Vol X A (pp. 127-138). Santarcangelo di Romagna: Maggioli Editore. ISBN: 978-88-916-0437-8
Falzone, P. (2020). Bramante e la sua opera di Facciate Dipinte: Bergamo e Lombardia. In Rossi, M., Marchiafava, V. (Eds) Atti della Sedicesima Conferenza del Colore. Colore e Colorimetria. Contributi Multidisciplinari. Vol XVI A (pp. 243-250). Santarcangelo di Romagna: Maggioli Editore. ISBN: 978-88-99513-12-2
Ferrari, M. L. (1964) L'ampio raggio degli affreschi di Bramante in Bergamo, Paragone Arte, anno XV, 171, 3-12.
Lomazzo, G. P. (1973) Trattato dell'arte della pittura, scoltura et architettura. In Ciardi, R. P. (Ed.) Scritti sulle arti, II (p. 227). Firenze: Marchi e Bertolli. (Original work published in 1584).
Lomazzo, G. P. (1973) Idea del tempio della pittura. In Ciardi, R. P. (Ed.) Scritti sulle arti, I. Firenze: Marchi e Bertolli. (Original work published in 1590). Longhi, R (1955) [Review of the book: Bramante pittore e il Bramantino, by Suida, W., Milano: Ceschina, 1953], Paragone Arte, anno VI, 63, 57-61.
Malaguzzi Valeri, F. (1915) La corte di Lodovico il Moro, II (p.128), Milano: Hoepli.
Michiel, M. (1888) Notizia d'opere del disegno (pp. 50, 62), (Frimmel T. Ed.). Wien: Graeser. (Original work published ca.1525)
Rosa G., & Reggiori, F. (1962) La casa Silvestri, Milano: Aldo Martello.
Serlio, S. (1537) Degli ornamenti della pittura dentro e fuori degli edifici. In I Sette libri dell’architettura, Libro Quarto, Cap. XI. In Venetia: Per Francesco Marcolini Da Forli.
Vasari, G. (1979) Le vite de' più eccellenti pittori, scultori ed architettori, IV (pp. 145-1174, 362), (Milanesi, G. Ed.). Firenze: Sansoni. (Original work published in 1568).
Downloads
Published
Issue
Section
License
The "Cultura e Scienza del Colore - Color Culture and Science" journal is registered at the Court of Milan at n.233 of 24.06.2014.
The journal is an open access journal, free for readers and authors and has joined ROAD, the Directory of Open Access scholarly Resources, since 2014. Articles published in the “Cultura e Scienza del Colore - Color Culture and Science" journal are open access articles, distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The copyright is retained by the author(s).