Color in architecture among futurism, neoplasticism, rationalism (and more...)

  • Anna Marotta Politecnico di Torino
Keywords: contemporary architecture, futurism, neoplasticism, rationalism, Bauhaus, theories of color

Abstract

In the first decades of the Twentieth century, the relationships between the culture of color and all forms of creativity were intense.  In general - between Futurism and Rationalism - if chromatic theories, trends and "fashions" are clearly recognizable in sectors such as graphic and painting, these are less evident in the complex of architecture. The Futurists immediately appeared open to international contacts: Prampolini, in the area of French Purism; Marinetti, close to Karel Teige and the new Czechoslovakian researches; Paladini to the Russian Imaginism, while Carmelich is the trait d’union with the Yugoslav constructivist area. In all cases, the roots of Bauhaus appear central, even with the fertile role of generator for chromatic theories (Matotta, 1999), with Itten, Klee, Kandinsky, Hinnerk Sheper, Albers (fig. 1), but van Doesburg as well. On the basis of studies on the history and theories of color, this essay intends to re-establish - albeit through still largely incomplete fragments - the network of diffusion developed in Futurism, from Futurism (between theory and practice, knowledge and experience), to start possible comparisons through analogies or discrepancies, and to grasp some developments in architecture, in the contemporary debate, or in subsequent moments. From this point of view, both in coeval and in subsequent periods, the figure of Alberto Sartoris is confirmed illuminating if we take into consideration his intuitive ability and his cultural background, even in the field of color. Combining cultural or speculative aspects with experimentation in the architectural design, his national and international contacts in the field of color, by taste and in the Futurist period, later matured with Rationalism (including all the derived and/or connected "isms") are also valuable.

References

Marotta, A. (1999) Policroma. Dalle teorie comparate al progetto del colore, Celid, Torino.

Marotta, A. (2019) Colore nell’architettura futurista, XV Conferenza del Colore, Macerata, 4th- 7th September 2019. In Bottoli A., Marchiafava V. (edited by), Colore e colorimetria. Contributi multidisciplinari, Gruppo del Colore – Associazione Italiana Colore, Vol. XV A, pp. 189-197.

Marotta, A. (2018) Due teorie per un modello: la querelle tra Klee e Ostwald, XIV Conferenza del Colore, Firenze, 11th -12th September 2018. In Marchiafava V., Luzzatto L. (edited by), Colore e colorimetria. Contributi multidisciplinari, Gruppo del Colore – Associazione Italiana Colore, Vol. XIV A, pp. 246-257.

Siggillino, I. (1998) Il passaggio dalla pittura realistica alla cinematografia astratta di Viking Eggelig, thesis, supervisor Anna Marotta, Università degli Studi di Torino, Facoltà di lettere e Filosofia, supervisor Marotta A., a.y. 1997-98.

Zevi, B. (1974) Poetica dell’architettura neoplastica, Einaudi, Torino.

Doesburg, van T. (1925) Grundbegriffe der neue gestaltenden kunst (coll. Bauhausburcher, n. 6), Langen A., München 1925. Neue arbeiten der Bauhauserkstatten (coll. Bauhausburcher, n. 7), Langen A., München.

Belloli, C. and Pinottini, M. (edited by) (1987) Diulgheroff: architetto, graphic industrial designer: documentazione storico-critica di un pioniere del costruttivismo e del futurismo oggettivo, Torino.

Colombo, L. (Fillia) (edited by) (1931) La nuova architettura, Voce: Fillia, UTET, Torino.

Colombo, L. (Fillia) (1932) Il Futurismo. Ideologie, realizzazioni e polemiche del Movimento futurista italiano, Editore Sonzogno, Milano.

Pianzola, L. (1990) Alberto Sartoris. Da Torino all’Europa. La formazione torinese e il problema dell'integrazione delle arti nell'architettura, Greco, Milano.

Sartoris, A. (1990) Tempo dell’architettura. Tempo dell’arte. Cronache degli Anni Venti e Trenta, Fondazione Adriano Olivetti, Roma.

Sartoris, A. (1948) Encyclopèdie De L’architecture Nouvelle, Ulrico Hoepli Editeur, Milano.

Maraldi, U. (1943) Colori e forme dei suoni, in “Corriere della sera”, Milano, 10th April 1943.

Sartoris, A. (1937) Colour in interior architecture, in Circle. International Survey of Constructive Art, London, Faber & Faber, pp. 212-214.

Sommella Grossi, M. (1993) Sartoris e de Stjil: connessioni e divergenze. Sartoris e Fillia: un architetto razionalista, un pittore futurista e la nuova architettura. Incidenza formale e strutturale delle arti plastiche sull’architettura moderna, Doctoral Thesis, Ėcole Politecnique Federale de Lausanne, Lausanne, EPFL.

Sommella Grossi. M. (1988) Alberto Sartoris e De Stijl. Connessioni e divergenze, in AA.VV., Alberto Sartoris. Architetture 1920-1985, Lecco, Comune di Lecco - Amministrazione Provinciale di Como.

Porro, D. and Cristiano F. (edited by) (1990) Sartoris e il '900 Tutte le opere con saggi dei maggiori storici contemporanei, Gangemi Editore, Roma.

Bassegoda Nonell, J. (1982) L’architettura di Gaudì, Documenti d’Arte, Istituto Geografico De Agostini, Novara.

Versari, M. E. (1997) Razionalismo mediterraneo: mito, colore e progetto, in Alberto Sartoris, Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa, Serie IV, Vol. II, 1, pp. 193-213.

Reichlin, B. (1979) L’assonometria come progetto. Uno studio su Alberto Sartoris, in «Lotus International», XXII, pp. 82-93.

Besset, M. (1992) Sur une axonometrie polychrome d’Alberto Sartoris, in Beguin M., Pelley J. P. (edited by), Alberto Sartoris en coleurs, Martigny, Fondation Louis Moret, pp. 9-16.

Albers, J. (2013) Interazione del Colore, traduzione a cura di Chiari I., Il Saggiatore, Milano.

Beguin, M. and Felley, J. (1992) Alberto Sartoris en couleurs. Catalogue raisonne. Oeuvre serigraphique 1972-1992, Testi di Alberto Sartoris, Editore: Martigny: Fondation Louis Moret.

Zevi. B. (1958) Tomas Gerrit Rietveld, in “Forum”, n. 3, pp.76-77.

Published
2021-04-09
How to Cite
Marotta, A. (2021) “Color in architecture among futurism, neoplasticism, rationalism (and more. )”, Cultura e Scienza del Colore - Color Culture and Science, 13(01), pp. 32-42. doi: 10.23738/CCSJ.130104.
Section
Papers